H ART #125

Zonder veel toeters en bellen kunnen we u hierbij met enige trots het 125ste (het honderd vijfentwintigste) nummer van H ART aanbieden. Een jubileumnummer dus. Hoe ga je dan om met de cover? Als vanouds plaatsen we een beeldend kunstenaar op onze frontpagina, in dit geval Nicolas Provost, die een fantastische tentoonstelling heeft in BE-PART in Waregem. Maar dit keer doen we iets extra’s: achter de kunstenaar kijkt een dame ons toe, een covergirl als het ware. Het is Hannelore Knuts, wereldbekend als model en niet toevallig de levensvriendin van Provost. Als we hiermee onze verkoop verdubbelen, weten we wat ons in de toekomst te doen staat.

Niet dat het de bedoeling was, maar er zitten ook twee bijlages bij dit nummer. Eentje rond de 32ste uitgave van de kunstbeurs Art Brussels en eentje rond ‘Connecting contemporary art: Benelux and Rhineland’. Beide kunstregio’s – zeg maar: Brussel-Antwerpen en omgeving en Düsseldorf-Keulen en omgeving – zoeken meer en meer toenadering tot elkaar. Zo groeit ook een samenwerking tussen de beurzen Art Cologne (net afgelopen) en Art Brussels (opent volgende week). En tussen Keulse en Brussels galeries is het samenwerkingsverband Brussels-Cologne Contemporaries actief.

Dat brengt ons helemaal in de sfeer van Art Brussels. De stad is in de ban van een ware galerie-explosie én tegelijk van grote verschuivingen. Meer en meer galeries vertrekken uit de Dansaert-buurt en trekken naar Elsene of naar de Zavel. In een fraai pand aan de Regentschapsstraat gaan vier galeries bij elkaar zitten: Catherine Bastide, Jan Mot (voorheen Dansaertbuurt), Micheline Szwajcer (voorheen Antwerpen) en het Parijse Chez Valentin. Ook Hopstreet Gallery vertrekt uit de Dansaertbuurt en opent in september een nieuwe ruimte in het winkelcentrum Rivoli in Elsene, waar ook al Delire, Rossi Contemporary en de dependance van Xavier Hufkens huizen.

De Zavel wordt dus, naast Elsene, opnieuw een trefpunt voor hedendaagse kunst, met de vier genoemde galeries, maar ook met Roberto Polo en Gladstone Gallery. Dansaert lijkt leeg te lopen (ook Tulips and Roses, VidalCuglietta en Motive Gallery sloten al dan niet tijdelijk, en binnenkort dus Hopstreet). Gebeurt hetzelfde met Antwerpen? Voor Szwajcer trokken al Van der Mieden, Office Baroque en Kusseneers naar Brussel. Maar in Borgerhout en op het Eilandje komen er minstens zoveel nieuwe initiatieven bij. Om maar te zeggen dat er wat beweegt in het kunstwereldje, en dat een beurs als Art Brussels een goede graadmeter is om uit te zoeken wat hype is en wat waarachtig.

Waarachtig is ook onze verontwaardiging om wat de kunstenaars weer wordt aangedaan. In de laatste tweejaarlijkse subsidieronde voor kunstinstellingen en kunstenorganisaties die net afgerond werd, kwam cultuurminister Joke Schauvliege enkele miljoenen te kort om alle gegadigden minimaal tevreden te stellen. Om de nood enigszins te lenigen vond ze 2,3 miljoen euro extra, maar die komen wel uit de zogeheten Projectenpot: dat zijn de middelen die rechtstreeks naar individuele kunstenaars gaan, als zij een project indienen dat gehonoreerd wordt door de bevoegde commissie. Net die Projectenpot was twee jaar terug de grote trots van Schauvliege: die was onder haar voorgangers helemaal leeg gemaakt en door haar in 2012 opnieuw gevuld, met een bedrag van 9,7 miljoen euro. Vooral beeldende kunstenaars konden en kunnen daar gebruik van maken en deden/doen dat ook, want iedereen was het er over eens dat die sector een inhaalbeweging verdiende. Maar nog geen twee jaar later wordt een kwart van de middelen al weggehaald. Er dreigt dus een serieuze aderlating voor de kunstenaars zelf. En dan moet 25 mei nog komen …

Marc RUYTERS

Online artikels uit dit nummer

Dit nummer bestellen
Terug naar archief