Rijksakademie Open (tijdens Amsterdam Art Weekend)

Gepubliceerd op: 25 November 2016
Veel audiovisueel werk al dan niet geïntegreerd in installaties: dat is de impressie van een eerste tocht langs de studio’s van Rijksakademie Open op de persopening. Zelden eerder was zoveel audiovisueel materieel nodig om het werk van de residenten te kunnen tonen, vertelt Martine Willekens die dit jaar mee de communicatie van het jaarlijks terugkerende event verzorgt. Maar er zijn ook een aantal ruimtelijke installaties te zien en een prachtige performance van Mercedes Azpilicueta. De Nederlandse Frederique Jonker is één van de weinige kunstenaars die puur schilderkunst toont. Een korte impressie – vooral in beeld – van een aantal projecten.
 
Mercedes Azpilicueta (AR/IT/NL) voerde – met Setareh Fatehi – een performance ‘Molecular Love’ uit waarin beweging, aanraking van lichaam en stemgeluid samenkwamen, zo twee atomen van een molecule verbeeldend die elkaar aantrekken, afstoten, nabootsen, rond elkaar tollen ...
 
Marije Gertenbach (NL) werkte net als afgelopen jaar opnieuw met pigmenten (o.a. opvallende blauw) maar gebruikte ook beton dat ze uitgoot over de grond. Opnieuw dus een onderzoek naar materiaal, maar ook naar vorm. Zo zagen we de vorm van de ronde vensters zich meermaals herhalen.
 
Het project ‘Impossible is nothing’ van Thierry Oussou (BJ) roept herinneringen op aan de tentoonstelling van Yto Barrada in M Leuven, waar de handel in al dan niet valse fossielen een rode draad vormt. Oussou groef in Allada (Benin) een replica op van een troon die ooit aan koning Béhanzin toebehoorde. Dat mocht hij overigens maar doen nadat hij een document tekende dat hij de troon niet als archeologisch artefact zou tonen. Hij toont behalve de troon een video waarin hij het opgraven documenteerde, materiaal dat hij gebruikte, losse stukken die zo gezegd ook gevonden werden en werpt zo vragen op over authenticiteit, over het tonen van archeologische artefacten.
 
Sander Breure & Witte van Hulzen (NL) infiltreerden met hun performance door verschillende performers de zich voort haastende reizigers op Utrecht Centraal en spiegelden veel voorkomende bewegingen, handelingen, houdingen.
 
En Basir Mahmood (PK) maakte onder andere een prachtige film ‘Monument of  arrival and return’ over de Kullis (bagagedragers) in Lahore. In felrode gewaden lijken die vooral te wachten: ze staan, geven een voorwerp uit handen, gieten oneindig een beker water uit ... verstilling, kleur, eenvoud. De film werd overigens gemaakt in opdracht van Contour 8 volgend jaar  en zal daar ook te zien.
Fotogalerij

Praktische Info

Rijksakademie Open is voor het publiek open op za en zo 26-27 november. www.rijksakademie.be

Keywords

Geen keywords beschikbaar.