Vijf vragen aan Art Düsseldorf directeur Walter Gehlen

Gepubliceerd op: 20 November 2017
De allereerste editie van Art Düsseldorf ging midden november door in Areal Boehler, een voormalige staalfabriek in de stad. Met tachtig galeries werd het een verteerbare, aangename en kwalitatieve beurs, met brede wandelgangen en grote stands die van een bezoek een ontspannen ervaring maken. In combinatie met de vele musea en knappe shows in privé instellingen – zoals de prachtige expo ‘Generation Loss 10 years’ met videokunst in de Julia Stoschek Collection, het privé museum Philara of de expo van Akram Zataari in K21 – heeft Art Düsseldorf voldoende troeven om dé najaarsbeurs te worden voor het Rijnland en het Rürhland, met tegelijk een voet in de Benelux. Sam Steverlynck had een gesprek met Walter Gehlen, codirecteur van de beurs.
 
Momenteel zijn er wereldwijd ongeveer 250 kunstbeurzen die naam waardig. Vanwaar en waarom de idee om toch nog een nieuwe te beginnen?
Walter Gehlen: “Een recent rapport van Art Basel en UBS heeft aangetoond dat 40 % van de verkoop van galeries via beurzen verloopt. Dat percentage blijft alleen maar stijgen. Er is dus duidelijk een vraag, aangezien het voor galeries een interessant distributiemedium is. En het is gewoon zeer handig voor verzamelaars om 80 à 300 galeries op één plek te kunnen zien. Het concept van kunstbeurzen blijft interessant en efficiënt, vandaar dat er zoveel interesse in is.”
“Art Düsseldorf is een regionale beurs, wat inhoudt dat we ons richten op verzamelaars binnen een bepaalde straal rond Düsseldorf. Düsseldorf ligt perfect in het midden van die straal met een zeer hoge concentratie aan verzamelaars. Het gaat voornamelijk om het Rijnland, het Rürhland, maar ook de Benelux. We maken deel uit van de MCH Group, die ook de drie kunstbeurzen van Art Basel in Basel, Miami Beach en Hongkong verzorgen.”
 
Hoe verhoudt u zich tot Art Cologne, de kunstbeurs in het vlakbij gelegen Keulen?
Gehlen: “Art Cologne is een zeer succesvolle beurs in de lente. Verzamelaars stoppen echter niet met kunst kopen in de lente, maar gaan het hele jaar door. Ze zijn het hele jaar geïnteresseerd in kwaliteit. En dat is wat wij hen kunnen aanbieden met de beste galeries uit de regio en verder.”
 
Düsseldorf is historisch gezien een belangrijke stad voor de kunstwereld. Wat zijn de voornaamste troeven?
Gehlen: “Düsseldorf heeft inderdaad veel troeven. Veel bekende kunstenaars wonen en leven hier, of zaten een tijd aan de Akademie als student of docent. Ik denk dan aan mensen zoals Joseph Beuys, Imi Knoebel, Thomas Schütte, Thomas Ruff, Andreas Gursky, Günther Uecker en ga zo maar door. Als je kijkt naar de top 500 van kunstenaars zie je de naam Düsseldorf steeds terugkeren in hun CV’s. Iedereen kent de Akademie en weet dat de kwaliteit van de instellingen in het Rijnland en het Rührgebied zeer hoog is. Het is de moeite om naar deze regio te komen. En deze beurs is het ideale moment. Maar voor ons is het belangrijkste uiteraard dat hier veel verzamelaars wonen. Verzamelen zit hier gewoon in het DNA van de mensen.”
 
Maar België is ook een belangrijke markt voor u?
Gehlen: “Ja, we hebben een aantal Belgische galeries (Albert Baronian, Dvir Gallery, Meessen De Clercq, OV Project, Daniel Templon, Sofie van de Velde, Axel Vervoordt, Rodolphe Janssen, Tim Van Laere, ss). En in tegenstelling tot in april, wanneer de agenda van de Belgische verzamelaars boordevol zit tijdens Art Brussels en Independent, is deze periode van het jaar handig om het Rijnland te bezoeken.”
 
Een van de secties op de beurs heet Post Lehman en omvat galeries zoals KOW, SPERLING en DREI. Dat is een fascinerende naam. Kan u daar iets meer over vertellen?
Gehlen: “Met die sectie brengen we een eerbetoon aan de galeries die het aandurfden om tijdens of juist na de financiële crisis in 2008 te openen. Dat vergt heel wat moed. Daarom willen we ze een extra duwtje in de rug geven.”
 
U pakt ook uit met de nieuwe app. PRNCPL. Wat omvat die?
Gehlen: “Dat is een app. voor ‘image recognition’. Het is de eerste keer dat zo’n app. op een kunstbeurs wordt gebruikt. Je kan er een afbeelding mee scannen en krijgt dan automatisch alle info over het werk. Als je als verzamelaar geïnteresseerd was in een kunstwerk, moest je vroeger eerst een foto nemen van het werk, dan van het label, de booth en misschien ook het zakenkaartje van de galeriehouder. Dat wordt nu vervangen door één enkele foto!”
 
(In het rijtje beelden bij dit interview, vindt u ook een aantal persoonlijke hoogtepunten terug voor Sam Steverlynck.)
 
Fotogalerij

Praktische Info

Art Düsseldorf vond plaats van 17 tot 19 november. www.art-dus.de

Keywords