Vooraf H ART #150

Gepubliceerd op: 23 December 2015

H ART: tien jaar, honderdvijftig nummers. Vierduizend achthonderd H ART-pagina’s (bijlages niet meegerekend) vol met interviews, recensies, aankondigingen, foto’s, verslagen, beelden, kunstenaarspagina’s, essay-achtige pagina’s, korte en lange berichten, allemaal over een toch wel beperkte ‘niche’: hedendaagse beeldende kunst dus.

Was het sop de kool waard? Er bestaan toch genoeg internationale kunstmagazines? De mainstream media schrijven of praten toch ook over kunst? En er is toch het digitale verhaal, dat groeit als kool? Wat moet zo’n Antwerps-Vlaams-Belgische dreumes als H ART daar tussen zoeken?

Zo klonk het niet, tien jaar terug. Toen was er wel degelijk nood aan meer en betere kunstinformatie. Maar we gaan het hier niet hebben over hoe H ART eind 2005 ontstaan is uit het verdwijnen van Tijd-Cultuur, de culturele bijlage bij de toenmalige Financieel-Economische Tijd. Hoe het eerste H ART-nummer verscheen, op 26 januari 2006. Mensen die dat willen weten kennen die ‘petite histoire’ ondertussen. En ze is intussen ook al tien jaar oud. In dat decennium is de wereld grondig veranderd. De media zijn door elkaar geschud, de print zit in crisis, het digitale snelnieuws rukt op. En daar zoekt H ART zich al die tijd een eigen weg doorheen. Deze dagen, weken en maanden werken we aan een nieuwe H ART, een H ART 2.0 (of 3.0) als het ware, die in de loop van volgend jaar vorm moet krijgen en begin 2017 effectief gelanceerd.

Maar nu is het tijd voor de medewerkers. Bij zo’n jubileumnummer wordt meestal aan Mensen Die Er Toe Doen gevraagd om een feestelijk woordje, een hommage of iets aanverwant te schrijven. Bij vorige gelegenheden vroegen we dat aan museumdirecteurs, curatoren, bekende kunstenaars … Nu is het de beurt aan de H ART-medewerkers. Elke medewerker die dat kon en wilde, maakte een eigen tekst over tien jaar HART: geen hagiografisch stukje, maar iets dat hem of haar bijgebleven is, een gesprek, een ontmoeting met een kunstenaar, een expo, een evenement, een stukje persoonlijke geschiedenis...

Het ‘vaste’ H ART-team: Natalie Braine, Anne-Marie Poels en ik zelf zijn die medewerkers heel dankbaar. De meesten van hen werken al van in het begin voor dit magazine, zoals ook fotograaf Jean-Pierre Stoop en vormgeefster Kim Beirnaert dat doen. Het heeft H ART tot een sterk herkenbaar magazine gemaakt, met zijn goeie en minder goeie punten, maar daaraan wordt dus gewerkt.

Ten slotte bieden we in dit nummer iets extra’s aan: een beeldessay over 4 pagina’s van Arno Roncada, een documentair-fotografisch onderzoek naar het Afrikaanse postsociale ideaal en zijn visuele retoriek binnen de architectuur van Afrikaanse satellietsteden. Arno Roncada bezocht al Cairo, Nairobi en Kampala. Het hallucinante resultaat ziet u op pagina’s 15 tot en met 18.

Natalie BRAINE, Anne-Marie POELS, Marc RUYTERS