Vooraf H ART #173

Gepubliceerd op: 21 September 2017

Het nieuwe kunstenseizoen is weerom gestart. En hoe: de galerieweekends in Antwerpen en vooral Brussel waren een voltreffer, het aantal exclusieve openingen was niet bij te houden. Mooi is bijvoorbeeld het Rivoli-gebeuren: een mislukt warenhuis aan de Chaussée de Waterloo dat nu ingepalmd is door een twintigtal galeries, al dan niet in permanente of in pop up-versie.

Dit gaat dan wel vooral om de ‘commerciële’ kant van de kunstwereld: het galeriewezen bloeit, zeker in Brussel, waar echt veel volk op straat kwam in het openingsweekend van 7 tot 10 september. Het ging dan ook om serieuze namen: van Sanam Khatibi en Tracey Emin in Brussel tot Michaël Borremans en Rinus Van de Velde in Antwerpen.

Ondertussen maken de grote instellingen zich ook op voor het nieuwe seizoen. Wiels brengt Rita McBride, M HKA en S.M.A.K. bereiden zich voor op de (figuurlijke) komst van Joseph Beuys en Gerhard Richter in oktober. Die instellingen klagen niet, maar de feiten zijn er: Belgische musea en kunsthallen worden zwaar ondergefinancierd. Het helpt niet dat de overheid zich terugtrekt en de verantwoordelijkheid legt bij andere partijen, met soms haast meelijwekkende tools als crowdfunding, achtergestelde leningen, sponsoring, mecenaat …

Een samenleving die haar kunstinstellingen niet verdedigt pleegt roofbouw op haar eigen historie en archief. Hoe belangrijk die historie soms is leest u in het verhaal rond de ‘oude’ en ‘nieuwe’ sculptuur ‘Never Mind’ van Richard Deacon in het Antwerpse Middelheimmuseum (pagina 25). Het was dank zij het initiatief ‘Antwerpen Culturele Hoofdstad van Europa 1993’ dat dit museum, onder impuls van Bart Cassiman, tien nieuwe beelden van internationale topkwaliteit kreeg, die de basis zouden vormen van de vernieuwde aantrekkingskracht van dit museum.

Dergelijke initiatieven werden opgezet vanuit de overheid. Dat is nu bijna 25 jaar geleden. Intussen laat de overheid het initiatief geheel aan de privésector die zelf wel kiest wat goed is en wat niet, wat haar goed recht is. Anton Herbert is Fernand Huts niet en omgekeerd. Maar er mag een nieuwe wind komen waaien, een minister van cultuur met frisse, opbouwende ideeën bijvoorbeeld.

En áls de overheid iets doet, omschrijft ze dat bij monde van minister van toerisme Ben Weyts als volgt: “We gaan de Vlaamse Meesters toeristisch vermarkten”. Op het eind van dit nieuwe kunstenseizoen start ‘Antwerp Baroque 2018. Rubens as an inspiration’. Vlaanderen en de stad Antwerpen trekken daar samen zo’n 12 miljoen euro voor uit, dat is ongeveer evenveel als het budget dat het ministerie van cultuur (Sven Gatz) jaarlijks besteedt aan het hele veld van beeldende kunst. In 2019 volgt dan een gelijkaardig initiatief rond Brussel en Bruegel, in 2020 rond Gent en Van Eyck. Het stof kan nu al beginnen vallen. Het zal weerom aan de hedendaagse kunstenaars zijn om de boel fris te houden.

Marc RUYTERS

Praktische Info

Geen praktische info beschikbaar.

Keywords

Geen keywords beschikbaar.