Vooraf H ART #176

Gepubliceerd op: 14 December 2017

Dit is dus de laatste H ART die met ondergetekende als actief hoofdredacteur gemaakt wordt. Vanaf het januarinummer wordt de hoofdredactie in teamverband opgenomen door Anne-Marie Poels en Sam Steverlynck. Ik zelf treed op als senior writer en sta het team en de hele H ART-ploeg naar best vermogen bij. Natalie Braine zorgt managementsgewijs voor de continuïteit.

Het nieuwe team zal vanaf januari ook zijn eigen stempel drukken, onder meer met nieuwe rubrieken, nieuwe namen, een sterkere Europese aanpak en dies meer. Maar H ART blijft zijn drie basisprincipes getrouw: alert, toegankelijk en kwaliteitsvol.

Dit is een eindejaarsnummer en traditiegetrouw hanteren we dan een iets aparte insteek. Jo Coucke kijkt bijvoorbeeld terug op zijn rondje langs de mastershows in de Vlaamse en Brusselse academies en ziet dat het vaak beter kan. We lichten ook de verrassende samenwerking toe tussen opera & ballet en beeldende kunstenaars als Koen van den Broek, Kati Heck en Anne-Mie Van Kerckhoven. En we hebben, gelet op de kerstvakantie, veel aandacht voor tentoonstellingen in de buurlanden: werken uit het MoMA in de Fondation Louis Vuitton en van Camille Henrot in het Palais de Tokyo in Parijs, Rachel Whiteread in Tate Britain, sculpturen in MUba Tourcoing, James Rosenquist in Museum Ludwig Keulen …

En we brengen nog eens de twee grote tentoonstellingen in Antwerpen en Gent onder de aandacht, met ter zake doende recensies: Joseph Beuys in het M HKA en Gerhard Richter in het S.M.A.K.

Ten slotte: bezoek ook de Ecce Homo-expo rond de Antwerpse Leopoldplaats: ontdek er vroege werkjes van Luc Tuymans en Fancis Alÿs (toen ze nog niet bekend waren), kijk naar de uitdagende confrontatie tussen sculpturen van Thierry De Cordier vs. Peter Buggenhout, en bewonder de werken van 59 andere kunstenaars, te veel om op te noemen.

Op naar een nieuw H ART-tijdperk.

Marc RUYTERS

Praktische Info

Geen praktische info beschikbaar.

Keywords

Geen keywords beschikbaar.