‘Ways of Seeing’ in de Boghossian Stichting -Villa Empain, Brussel

Gepubliceerd op: 24 November 2017
Een oefening in het kijken
 
In 1972 bracht de in januari overleden kunstcriticus John Berger het invloedrijke boek ‘Ways of Seeing’ uit, een soort handleiding tot een beter begrip van onze visuele cultuur. De gelijknamige tentoonstelling die nu de Boghossian Stichting in Villa Empain aandoet is eveneens een oproep tot een meer gerichte blik.
 
Sam STEVERLYNCK
 
Nooit eerder in onze geschiedenis werden we blootgesteld aan zoveel visuele prikkels als vandaag. Dat vertaalt zich uiteraard ook naar de manier waarop we tentoonstellingen bezoeken, die steeds vaker lijden onder de korte ‘attention span’ van de bezoeker die al Instagrammend en chattend langs kunstwerken voorbij struint. Vandaar dat het tentoonstellingsproject dat door de curatoren Sam Bardaouil en Till Fellrath werd samengesteld best wel relevant is. De curatoren staan stil bij onze manier van kijken, het al dan niet zien, de bedrieglijkheid van onze blik en conditionering. Kortom, een uitnodiging om beter te kijken.
Neem nu ‘The Algiers’ Sections of a Happy Moment’ van David Claerbout waarmee de expo in de statige Art Deco villa opent. Het werk toont een opeenvolging van zwart-wit foto’s van Algerijnen op een koertje die naar vogels staren. Als je de tijd neemt om grondig naar de video te kijken, wordt al gauw duidelijk dat het eigenlijk om één enkele scène gaat die in ontelbaar veel verschillende perspectieven wordt weergegeven. Gustav Metzgers werk gaat dan juist om het niet zien. Zo drapeert hij stukken textiel over foto’s van onder andere joden in het door de nazi’s bezette Oostenrijk, waardoor je interesse geprikkeld wordt en je toch gaat proberen loeren onder het laken. Hetzelfde met de bijdrage van James Webb die alleen bestaat uit een document met de toelating om een suppoost te laten schreeuwen naast ‘Guernica’ – volgens Webb het ultieme antwoord op Picasso’s meesterwerk. De bezoeker mag het tafereeltje er zelf bij verzinnen. Vergelijkbaar is de benadering van Vic Munoz die achterkanten van bekende schilderijen toont, inclusief opschriften, krassen en labels. James Turell is een meester in het spelen met onze perceptie, iets wat Jeppe Hein ook doet door een spiegel te laten roteren waardoor je jezelf en je omgeving ziet kantelen. In haar psychedelische, hilarische video’s nodigt Shana Moulton de bezoeker dan weer uit voor een blik op een andere, verborgen realiteit als in een parallel universum. En aantal werken gaat meer de politieke tour op en toont hoe onze blik geconditioneerd is door de Zeitgeist. Een klassieke en geactualiseerde versie van ‘Kuifje in Afrika’ toont de veranderende gevoeligheden, een oude kaart van de Lage Landen de relativiteit van grenzen.
Aan de hand van werk van maar liefst zevenentwintig kunstenaars zetten de curatoren hier een vrij coherente expo neer, met een aantal grote kleppers die hun reputatie waarmaken. Knap.
 
 
 

 

Praktische Info

‘Ways of Seeing’, tot 18 februari in Boghossian Stichting, Franklin Rooseveltlaan 67, 1050 Brussel, Open di- zo 11- 18u, 02.627.52.30, www.villaempain.com

Keywords

Geen keywords beschikbaar.