5 hoogtepunten op de Art Rotterdam Week

Gepubliceerd op: 5 February 2019
Kate Cooper, ‘Symptom Machine’, 2017, image courtesy of the artist

Een week lang ademt Rotterdam kunst tijdens de Art Rotterdam Week (6-10 februari). Wij kozen alvast enkele highlights uit. Sam STEVERLYNCK   1) Projections Met een ...

Lees meer

Hedendaags bij Phillips

Gepubliceerd op: 11 February 2019
Harold Ancart, Untitled, 2013, oilstick on paper mounted on panel, in artist’s frame, 200 x 134 cm.

Het Antwerpse kantoor van het internationale veilinghuis Phillips, met Londen als thuisbasis, toont opnieuw een aantal belangrijke werken die op 7 en 8 maart in ...

Lees meer

Berlinde De Bruyckeres getormenteerde monumentaliteit in Mechelen

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Berlinde De Bruyckere, ‘It almost seemed a lily IV’, 2017-18, was, hout, behangpapier, textiel, lood, ijzer en epoxy, 281 x 238 x 40 cm, courtesy the artist, Hauser & Wirth © foto Mirjam Devriendt

Voor haar tentoonstelling ‘It almost seemed a lily’ in Mechelen heeft Berlinde De Bruyckere zich laten inspireren door de zogeheten Besloten Hofjes. Deze 16de-eeuwse retabels ...

Lees meer

Ailbhe Ní Bhriain in Temple Bar Gallery

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Ailbhe Ní Bhriain, ‘ Inscriptions of an Immense Theatre’, 2018, video still, single channel film, colour, sound, 33’09”, courtesy the artist and domobaal, London

De titel ‘Inscriptions of an Immense Theatre’ van de Ierse kunstenares Ailbhe Ní Bhriain refereert aan de geschriften van Samuel Quiccheberg (Antwerpen, 1529-München, 1567). ...

Lees meer

Raquel van Haver overrompelt het Stedelijk Museum in Amsterdam

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Raquel van Haver, 'We do Not sleep as we Parade all Through the Night...', 2018, olieverf op jute, zelfgemaakte verf, karton, teer, plastic, houtskool, krijt, gel, hars, haar, posters, papier, telefoons, kroonkurken, as, sigaretten, kralen, vloei en

Een tiental grote schilderijen. Meer heeft de jonge, Nederlandse kunstenares met Columbiaanse roots Raquel van Haver niet nodig om de tot vervelens toe doodverklaarde schilderkunst ...

Lees meer

Marres Currents #6: een nieuwe weelde

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Liesel Burisch, ‘Good Intentions’, 2018, installatiezicht, foto Gert Jan van Rooij

Tijdens de zomer van 2018 bezochten de drie curatoren van Marres Currents #6 in totaal 18 eindejaarstentoonstellingen van evenveel kunsthogescholen in België, Nederland en Duitsland. ...

Lees meer

‘Cultural Threads’ in het TextielMuseum Tilburg

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Otobong Nkanga, ‘Infinite Yield’, 2015, foto M HKA

Het TextielMuseum in Tilburg werd recent internationaal erkend als ‘The Best in Heritage 2018’ voor zijn vernieuwend museumconcept op het vlak van erfgoed. Een verdiende ...

Lees meer

Sanam Khatibi maakt zich op voor een hectisch 2019

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Sanam Khatibi, ‘On wilder shores’, 2018, oil, pastel and pencil on panel, 24 x 31 cm, courtesy van de kunstenaar en Galerie Rodolphe Janssen, Brussel

Als 2018 al een topjaar was voor de Belgische, in Iran geboren kunstenares Sanam Khatibi, dan belooft 2019 nog drukker te worden. Met tal van ...

Lees meer

Agentschap in KIOSK Gent

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Agentschap, tentoonstellingszicht ‘Assemblee (KIOSK)’ in KIOSK Gent, 2018 © foto Rachel Gruijters

Agentschap werkt aan een steeds groeiende ‘lijst met dingen’ die de radicale tweedeling tussen de categorieën natuur en cultuur aanvechten”, lees ik in het ...

Lees meer

Benoit Platéus in Wiels

Gepubliceerd op: 24 January 2019
Benoit Platéus, foto Jean-Pierre Stoop

In het atelier van Benoit Platéus staan diffuse doeken uitgestald naast bidons in poppy kleurgradiënten en een maquette van de twee verdiepingen in ...

Lees meer

Vooraf H ART #188

Gepubliceerd op: 24 January 2019

U bent al die nieuwjaarswensen ondertussen wellicht hartsgrondig beu. Maar bij deze willen we u alsnog een prettig nieuwjaar toewensen. In dit nummer kijken we ...

Lees meer

In Memoriam Isi Fiszman

Gepubliceerd op: 23 January 2019
Marcel Broodthaers, ‘Machine à poèmes’, opgedragen aan Isi Fiszman, © foto Hans Theys

In diepe droefenis schrijf ik u, verre lezer, in een wereld die mij steeds vreemder toeschijnt en leger, over oude zaken die zich immer blijven ...

Lees meer

Mu.ZEE verwerft topstuk

Gepubliceerd op: 22 January 2019
Georges Vantongerloo, 'Formation de la matière', 1951, olieverf op paneel, 42 x 48 cm.

Mu.ZEE in Oostende heeft het schilderij ‘Formation de la matière’ (1951) van Georges Vantongerloo (1886-1965) aangekocht. Het past binnen de museumambitie om elk ...

Lees meer