Anne Vierstraete over de 37ste editie van Art Brussels

Gepubliceerd op: 25 April 2019

 

‘We willen ons profiel van ontdekkingsbeurs behouden’ 

Art Brussels, na Art Cologne de oudste beurs voor hedendaagse kunst ter wereld, maakt zich op voor haar 37ste editie. Wij polsten bij Anne Vierstraete, sinds 2013 directrice van de beurs, wat we kunnen verwachten van deze editie. 

Sam STEVERLYNCK 

Er zijn tegenwoordig steeds meer kunstbeurzen over heel de wereld. Hoe positioneren jullie zich binnen dat uitdijende landschap?  

Anne Vierstraete: “Het is belangrijk dat je je als beurs in de eerste plaats positioneert naar je eigen markt. Dat is je eerste publiek. Voor ons is het belangrijk dat we representatief zijn voor de diversiteit aan galeries in België. Om onze vijftigste verjaardag te vieren, hebben we verleden jaar extra veel Belgische galeries aangenomen. Dit jaar hebben we dat aantal ongeveer behouden: 40 galeries of 27% van het aantal deelnemers. We hebben verleden jaar gemerkt dat we zo opnieuw contact hebben gelegd met sommige Belgische verzamelaars die hadden afgehaakt. België is bekend voor haar verzamelaars. Het zijn vaak mensen die generatie op generatie verzamelen en een diepgaande kennis van kunst hebben. Ze zijn ook steeds uit op ontdekkingen. En dat is het DNA van onze beurs. We willen dan ook dat profiel van ontdekkingsbeurs blijven behouden, wat eveneens overeenstemt met de verwachtingen van onze buitenlandse bezoekers. Maar natuurlijk is het zeer belangrijk dat Art Brussels resoluut een internationale beurs blijft. We hebben tijdens de selectie van dit jaar een totaal van 148 galeries uit 32 landen gekozen. Ook hebben we elke sectie scherper gesteld. Ontdekkingen kan je over heel de beurs doen en zeker op DISCOVERY. Maar ook op REDISCOVERY met kunst van 20ste-eeuwse kunstenaars die verdienen om opnieuw in de belangstelling te komen. Verleden jaar hadden we vier galeries in REDISCOVERY. Nu hebben we elf interessante projecten. Voor DISCOVERY, waar recent werk van opkomende kunstenaars getoond wordt, hebben we ook een extra inspanning geleverd. In 2018 waren er 33 galeries, nu 38.” 

Het klassieke beursmodel wordt al langer in vraag gesteld. Mede door beurzen zoals Independent gaat men vaker voor een open vloerplan en meer solo presentaties in plaats van een gigantische ruimte met tussenschotten bomvol werk. Hoe reageren jullie op die evoluties? 

Vierstraete: “We werken al langer met criteria om de beurservaring zo overzichtelijk mogelijk te maken voor de bezoeker. Zo hebben we beperkingen opgelegd op het aantal kunstenaars per vierkante meter. Sinds 1988 sporen we galeries aan om stands te brengen met één enkele kunstenaar in onze SOLO sectie. Dankzij onze partner Van Den Weghe reiken we een prijs uit van 10.000 euro voor de beste kunstenaar in SOLO. Dit jaar hebben we 23 soloshows. Als je kijkt naar de leeftijd van de kunstenaars in die sectie, merk je dat het merendeel geboren is in de jaren 1980 of later. Van de achthonderd kunstenaars die we tonen zijn 94% levende kunstenaars. Ongeveer een derde daarvan is jonger dan veertig. We zijn dus echt een beurs voor hedendaagse kunst. De galeries proberen het klassieke model van de stands ook uit te dagen. Want ze weten dat de competitie zwaar is en ze moeten uitpakken met iets dat de aandacht trekt.”  

“We zien dat er iets in beweging is op de kunstmarkt. Mensen zijn op zoek naar nieuwe manieren van samenwerken. Zo heb je LA MAISON DE RENDEZ- VOUS. Dat zijn vier galeries uit verschillende regio’s die sinds januari samen een ruimte delen in Brussel. Of Ballon Rouge Collective, een nomadisch collectief dat eerder pop-ups organiseerde in o.a. Athene, Istanbul, New York en Londen en begin maart eveneens een ruimte heeft geopend in Brussel. We hebben nagedacht hoe we als beurs ook dat soort galeries kunnen verwelkomen die afwijken van het klassieke galeriemodel. Vandaar dat we zijn begonnen met INVITED omdat dit de enige mogelijkheid was om onze algemene selectiecriteria te omzeilen. Die nieuwe sectie richt zich ook tot opkomende galeries met internationale ambities die niet altijd de financiële middelen hebben. Zoals Alice Black uit Londen, een galerie die nog nooit aan een beurs heeft deelgenomen maar wel aan Art Brussels wou meedoen.”  

De deelnemers aan INVITED betalen ook minder?  

Vierstraete: “Deelname aan INVITED kost de helft van DISCOVERY. We willen ook een hele andere look voor die sectie. We werken ervoor samen met twee architecten, Olivier Richard en Arthur Donck.”  

Kan u nog een voorbeeld geven van een exposant op INVITED?  

Vierstraete: “Simon Delobel van de voormalige galerie trampoline wil met een soort pop-up concept werken waarbij de branding van de ‘galerie’ volledig afgestemd is op de tentoonstelling van een bepaald kunstenaar en niet op de identiteit van de galerie zelf. Zo richt hij voor elk project telkens een nieuwe galerie op. Speciaal voor Art Brussels creëert Simon Delobel de nieuwe gallery ‘Paid by the artist’, ontwikkeld in samenwerking met de kunstenaar Yannick Ganseman voor zijn stand op de beurs. 

Het feit dat de deelname aan INVITED veel goedkoper is dan de andere secties past ook bij de oproep van de bekende galeriehouder David Zwirner om grotere galeries meer te laten betalen dan kleinere…  

Vierstraete: “Wat Zwirner voorstelt, passen we altijd al toe. Bij ons moeten jongere galeries in DISCOVERY nooit dezelfde vierkante meter prijs betalen als een galerie die in de sectie PRIME een ruimte neemt van 37,5 m² tot 100 m². De prijzen gaan bij ons crescendo. Een belangrijke galerie die een grotere ruimte neemt betaalt sowieso meer.”  

Zijn er nog highlights op deze editie?  

Vierstraete: “Sinds 2017 brengen we een vooruitblik op het Belgische Paviljoen op de Biënnale van Venetië in samenwerking met onze partner Stibbe die de tentoonstelling ‘Irmgard Speck’ verwelkomt in zijn lounge. Harald Thys & Jos De Gruyter tonen er 34 hoofden uit gips, namaakhaar en verf. Belfius komt met een selectie werken uit de Belfius Art Collection uitgekozen als favoriete werken door een dertigtal Belgische persoonlijkheden. Het videoproject ‘Screen-it’ gelinkt aan de Stadstriënnale Hasselt-Genk is te zien in het Hôtel de la Poste. Films van kunstenaars die worden vertegenwoordigd door de deelnemende galeries werden geselecteerd door Pieter Jan Valgaeren rond het thema van de impact van de beeldcultuur op het creatieve proces van kunstenaars. We gaan het heel fris aankleden met duurzaam meubilair van het recent opgestarte vennootschap Affordable Furniture Collection. Verder is er nog een samenwerking tussen Ruinart en de Braziliaanse kunstenaar Vik Muniz. Ten slotte is er op de esplanade aan de ingang opnieuw een tentoonstelling met monumentale sculpturen. Maar er is uiteraard nog veel meer ...” 

Praktische Info

Art Brussels, van 25 tot 28 april, www.artbrussels.com 

Keywords