Berlinde De Bruyckere in New York

Gepubliceerd op: 21 January 2016

Na de Gentse overzichtstentoonstelling van Berlinde De Bruyckere in 2014 in het S.M.A.K. verhuisde een deel van de werken in 2015 naar het Gemeentemuseum in Den Haag, kort nadien gevolgd door ‘The Embalmer’ (‘De balsemer’) in Kunsthaus Bregenz. Voor de Munt maakte De Bruyckere het decor van de opera ‘Penthesilea’. Tussendoor was er een expositie bij Hauser & Wirth in Londen en viel er een opmerkelijk nieuw werk van haar te zien bij ‘Post Mortem - Vesalius tussen kunst en wetenschap’, in het Forensisch Instituut van de Gentse Universiteit. Bij Hauser & Wirth in New York is nu de eerste grote tentoonstelling van 2016 te zien: ‘No Life Lost’. Het bekende werk ‘Kreupelhout / Cripplewood’ wordt er in zijn volle glorie getoond, naast nieuwe creaties. Een goede gelegenheid voor een gesprek. Tussendoor viel regelmatig de naam van J. Coetzee, de Zuid-Afrikaanse auteur en essayist waarmee De Bruyckere een sterke band heeft. Vandaar de interludia (1).

Berlinde De Bruyckere: "Ik vind dat de werken die ik nu aan het voorbereiden ben voor de tentoonstelling in New York heel rauw zijn. Er zit weinig hoop in. Ik ben mij daar zeer sterk van bewust, zodat ik momenteel geen tijd heb om andere beelden te maken … , om brave beelden te maken."

Fotogalerij