Brutus Kunstprijs voor Priscila Fernandes

Gepubliceerd op: 30 May 2019

De eerste Brutus Kunstprijs gaat naar kunstenaar van Portugese afkomst Priscila Fernandes (1981). Deze nieuwe prijs, goed voor €4.000, werd geïnitieerd door kunstenaar Joep van Lieshout en Stichting AVL Mundo. Er is geen leeftijdgrens, maar de focus ligt op kunstenaars die een binding met de stad Rotterdam hebben. Een eervolle vermelding ging naar de Rotterdamse kunstenaar Woody van Amen (1936). De uitreiking van de Brutus Kunstprijs zal plaatsvinden op 14 juni.

De jury van de Brutus bestond uit Mariette Dölle (voorzitter, directeur Museum Kranenburgh, Bergen), Noah Latif Lamp (beeldend kunstenaar, Amsterdam), Alexander Mayhew (galerie Dürst Britt & Mayhew, Den Haag), Marina Otero Verzier (architect en Director of Research van Het Nieuwe Instituut, Rotterdam) en Elfie Tromp (schrijver en performer, Rotterdam).

De jury bij monde van voorzitter Mariette Dölle looft "Fernandes’ speelse en eigenzinnige benadering van maatschappelijke thema’s waarvan zij de bestaande opvattingen met gevoel voor humor in twijfel trekt. Met haar kunst doet zij onderzoek naar educatie, spel, en de wisselwerking tussen werk en vrije tijd. Hiermee sluit haar werk op natuurlijke wijze aan op het veranderende karakter van de stad Rotterdam. Ooit was Rotterdam een werkstad met schepen, kades en zwoegende havenarbeiders, nu verandert Rotterdam in hoog tempo in een stad waar meer en meer toeristen naar toe komen. De jury prijst de veelzijdige manier waarop Fernandes haar werk in binnen- en buitenland presenteert, en kijkt er naar uit om te zien hoe haar oeuvre zich in de toekomst verder uitkristalliseert."

Priscila Fernandes (Portugal, 1981) woont en werkt in Rotterdam. Fernandes werkt met een brede variatie aan media, van video tot installatie, geluid, schilderijen, fotografie, tekeningen en tekst, wat een rijk en gelaagd oeuvre oplevert. Vaak speelt haar werk met tegenstellingen tussen hard werken en nutteloosheid of ontspanning. In haar recente werk ontkomen ook de grote mannen van de moderne kunst niet aan die tegenstelling. Dit komt naar boven in een serie foto’s waarin ze het figuur van de kunstenaar verbeeldt tijdens het maken van een action painting, in een formaat dat moeiteloos het werk van Jackson Pollock overtreft. Action paintings gemaakt niet door de mouwen op te stropen en hard aan het werk te gaan met verf en kwast, maar door ontspannen op rollerskates in natte verf rondjes te draaien over het doek.

Fernandes studeerde aan het National College of Art & Design (BA Fine Art Painting) in Dublin en het Piet Zwart Instituut (MA Fine Art) in Rotterdam. In 2011 was ze genomineerd voor de Prix de Rome Prize for Visual Arts en in 2018 voor de Dolf Henkes Prijs. Ze is momenteel één van de coördinatoren van het artist-in-residence verblijf in ateliergebouw Het Wilde Weten in Rotterdam.

Recente tentoonstellingen zijn o.a. Live Uncertainty - 32nd São Paulo Biennial met de installatie ‘Cuckoo Land and Other Futures’ ; The Book of Aesthetic Education of the Modern School, Foundation Joan Miró, Barcelona; Back to the sandbox: Art and Radical Pedagogy, Reykjavik Art Museum; Playgrounds, Museum Reina Sofia, Madrid. Fernandes was artist-in-residence bij Künstlerhaus Bethanien in Berlijn, Instituto Buena Bista in Curacao, en het Irish Museum of Modern Art in Dublin.