Daniëls niet Daniëls

Gepubliceerd op: 20 September 2018
Naar aanleiding van de solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar René Daniëls (°1950, Eindhoven), ‘Fragmenten uit een onvoltooide roman’ in Wiels Brussel, vroegen we Frank Lubbers een tekst te schrijven over het recente werk van Daniëls. Frank Lubbers was als conservator bij het Stedelijk Museum en als hoofdconservator in het Van Abbemuseum goed vertrouwd met René Daniëls en diens werk. De titel van zijn essay, ‘Daniëls geen Daniëls’, is een knipoog naar een artikel van Guido Goossens in De Witte Raaf in 2012. Ook Lubbers stelt, net als Goossens, dat het werk voor en na Daniëls’ hersenbloeding in 1987 niet echt met elkaar kan vergeleken worden. Daar bestaat nogal wat controverse over.
 
Het is niet eenvoudig om nog iets over René Daniëls te zeggen dat niet al eerder en ook beter door anderen is gezegd. Toch moet het verhaal van zijn snelle ontwikkeling vanaf 1977, de tragische breuk door een hersenbloeding in 1987, de bescheiden hervatting van het oeuvre in 1997 en het ontstaan van de eerste nieuwe schilderijen in 2007 steeds opnieuw worden verteld. Ook de discussie over de waardering van zijn werk na 1987 moet blijvend gevoerd worden. Hij wordt door velen beschouwd als een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie en volgens een enkeling is hij zelfs een van de grootste Nederlandse schilders van de 20ste eeuw. Zijn oeuvre is van blijvend internationaal belang gebleken.
 
Frank LUBBERS
Fotogalerij

Praktische Info

‘René Daniëls: Fragmenten uit een onvoltooide roman’ tot 6 januari 2019 in Wiels, Centrum voor Hedendaagse Kunst, Van Volxemlaan 354, Brussel. Open di-zo van 11-18 u. Elke 1ste en 3de wo. van de maand tot 21 u. www.wiels.org

Keywords