In memoriam Karel Dierickx

Gepubliceerd op: 8 December 2014

Kunstenaar Karel Dierickx (°1940) is op 6 december jl. overleden. Dierickx was één van de grote schilders in België die sinds de jaren zeventig nationaal en internationaal tentoonstelde met werk dat altijd heen en weer zweefde tussen figuratie en abstractie. Het werk van Karel Dierickx was onder meer te bewonderen op de Biënnale van Venetië in 1984 en in tal van tentoonstellingen en kunstbeurzen in binnen- en buitenland. Zijn werk maakt deel uit van talrijke buitenlandse collecties. Momenteel is er werk van Dierickx te bewonderen in de tentoonstelling ‘De Zee – Salut d’honneur Jan Hoet’ in Mu.ZEE in Oostende.

De Gentenaar Karel Dierickx kreeg de liefde voor beeldende kunst met de paplepel mee. Zijn ouders hadden een bescheiden kunstverzameling met o.a. werken van Constant Permeke en Gust De Smet. Dierickx werd regent plastische kunsten. Aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten leidde hij 25 jaar lang jonge kunstenaars op als Marc Maet, Philippe Vandenberg, Yves Beaumont, Wim Delvoye, Jan Van Imschoot en Jan Van Oost.

De ruggengraat van het werk van Dierickx bestaat uit klassiekers als landschappen, stillevens en portretten. Zijn werk straalt een grote diepte, kracht en intensiteit uit en ademt een verlangen naar tijdloosheid. Met zijn schilderkunst ‘voor het plezier’ zette Dierickx zich af tegen de schilderonvriendelijke houding van de verdedigers van conceptuele kunst en het minimalisme. Dierickx was toen de nestor van een groep kunstenaars die het lyrisch abstracte gemeen hadden: de al genoemde Marc Maet en Philippe Vandenberg, Fik Van Gestel…

Karel Dierickx stelde eerst tentoon in Belgische galeries als Foncke, Lens en Brachot, werkte nadien lang met galerie Hachmeister in Münster, en hoorde sinds vorig jaar in de stal van Roberto Polo in Brussel.

Ludo Bekkers schreef in Knack, naar aanleiding van Dierickx’ tentoonstelling in deze galerie begin 2014: “Dierickx is niet uitsluitend schilder maar tevens een begaafd tekenaar en sporadisch beeldhouwer. Zijn werk is in zoverre uniek dat het zweeft tussen figuratie en abstractie. Het vertrekpunt is de realiteit, een portret, een landschap, een zeezicht of een stilleven. Hij laat er zijn poëtische fantasie op los en verwerkt dat concrete beeld tot een herinnering die geladen is met innerlijke ontroering.”

KEYWORDS

Geen keywords beschikbaar.