Jef Cornelis overleden

Gepubliceerd op: 30 September 2018

De Antwerpse cineast Jef Cornelis (°1941) is overleden. Hij werkte van 1963 tot 1997 voor de BRT als film- en reportagemaker, vooral in de kunst- en cultuursector. Hij draaide meer dan 200 kortere en langere programma’s, reportages en documentaires over kunst en cultuur, waarbij vooral de beeldende kunsten aan bod kwamen. Cornelis was jaren lang ook voorzitter van de commissie Beeldende Kunsten bij het Vlaamse ministerie van cultuur, waar hij het opnam voor jonge, experimentele hedendaagse kunst. Hij werd beroemd in kunstkringen met het acht uur durende ‘De langste dag’, het verslag over Jan Hoets ‘Chambres d’Amis’ in Gent in 1986. Acht uur live televisie waarvoor Jef Cornelis de captatiewagens van de sportdienst wist te gebruiken.

Bij het grotere publiek was hij vooral bekend omwille van het even spraakmakende als omstreden culturele praatprogramma ‘Container’, waarin jonge denkers (Bart Verschaffel, Lieven De Cauter, Patricia De Martelaere …) met elkaar in gesprek gingen in een speciaal voor de opnamen ontworpen en ingerichte container. Het programma werd in de bredere media compleet afgebroken.

Maar Cornelis bleef altijd consequent in zijn denken en filmen. Zo maakte hij ook de spraakmakende reportage ‘Rijksweg nr. 1’, over de ‘oudste weg tussen Antwerpen en Brussel’. In 2016 organiseerden Argos en Cinematek een grote retrospectieve over Jef Cornelis.

Uit de hommagetekst op www.canvas.be : ‘Van jongs af aan gelooft Jef Cornelis in de ‘camera-stylo’. Een term die de Franse criticus en filmregisseur Alexandre Astruc voor het eerst gebruikte om zijn geloof in een nieuwe cinema te duiden. Met de opkomst van televisie en het lichtere 16 mm filmmateriaal zou het voor de regisseur mogelijk worden de camera en de micro te hanteren zoals de schrijver zijn pen. Meer dan louter registreren en te getuigen van zijn tijd worden ook de programma’s van Jef Cornelis met de jaren filmische essays waarin het tonen primeert. Met een analytische geest, altijd met de nodige afstand en met het grootste wantrouwen tegenover de spektakel-maatschappij, gebruikt Jef Cornelis het ongezien arsenaal aan mogelijkheden en middelen dat de televisie biedt om zelf lijnen uit te zetten.’

 

Praktische Info

Geen praktische info beschikbaar.

Keywords