Kasper Bosmans in Kiev

Gepubliceerd op: 18 February 2019

Kasper Bosmans (° 1990, Lommel) is de jongste deelnemer aan de gerenommeerde Future Generation Art Prize, georganiseerd door PinchukArtCentre. Zopas opende de tentoonstelling met werk van de laureaten in Kiev; op 22 maart vindt de prijsuitreiking plaats. Een aangepaste versie van de expo zal te zien zijn tijdens de Biënnale van Venetië in mei. Een kort gesprek met de kunstenaar.

Kasper, wat houdt de Future Generation Art Prize precies in ?

Kasper Bosmans: "De Future Generation Art Prize is een prijs die wordt uitgereikt door de Pinchuk Foundation. Viktor Pinchuk is een oligarch uit Oekraïne die een museum heeft opgestart met een uitgebreide collectie hedendaagse kunst. Hij wilde een  prijs creëren met internationale allures en daarmee ook Kiev op de kaart zetten. Elke twee jaar wordt er prijzengeld uitgereikt van 100.000 dollar, waarvan 40 procent naar productie gaat. Er zijn twee special prizes en één hoofdprijs. Ik heb intussen een paar edities bezocht tijdens de Biënnale van Venetië, en het is fijn om daar jonge kunstenaars [onder 35, pv] te zien van over de hele wereld."

"Het was erg boeiend om de andere kunstenaars te leren kennen in Kiev. Op die manier voel je je toch wel deel uitmaken van een generatie. Iedereen werkt op een heel eigen manier, maar op intuïtief vlak zijn er altijd wel overlappingen te vinden. Björn Geldhof [artistiek directeur van PinchukArtCentre, pv] introduceert ook bepaalde thema’s. Dit jaar zijn er twee, archaeology of the future en identity politics. Deze vraagstellingen kreeg de jury voorgeschoteld bij de preselectie en de selectie."

Kan je iets vertellen over het werk waarmee je deelneemt?

Bosmans: "Het bouwt verder op een onderwerp dat ik eerder in New York begon te verkennen [solotentoonstelling bij Gladstone Gallery in januari 2018, pv]: de Star Chamber en de Amber Room. De Star Chamber was een kamer in het Paleis van Westminster waarin politiek en sociaal prominente figuren werden bestraft of terechtstonden buiten het burgerlijk gerechtshof om. Nadien is het een symbool geworden voor absolutisme en onrechtvaardigheid omwille van het willekeurig gebruik en misbruik. De Star Chamber is vernoemd naar de sterren die op het plafond van de kamer stonden. Ik heb nu een behang gemaakt dat is gebaseerd op een 19de-eeuwse tekening en beschrijving van het plafond van de Star Chamber. Het leek me interessant om dat opnieuw uit te voeren."

"Daarnaast heb ik een herwerking van een andere kamer gemaakt, de Amber Room. Dat was een 18de-eeuwse kamer die gemaakt is in Berlijn voor Frederik I van Pruisen, volledig bestaande uit amber panelen en allerlei decoratieve elementen als bladgoud en spiegels. Nadien werd het geschonken aan Tsaar Peter de Grote in het Catharinapaleis om een alliantie te maken tegen Zweden, die nog standgehouden heeft tot de Successieoorlog tegen de Habsburgers. In de context van Oekraïne is dat erg interessant omdat dan ook de metaal- en wapenproductie in Karpatië [voormalig deel van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, hoort momenteel bij Oekraïne, pv] is opgevoerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Hitler alles van de muren laten halen en naar Königsberg (huidig Kaliningrad) gebracht waar het verloren gegaan is tijdens de bevrijding. Eind jaren 1970 zijn ze de Amber Room beginnen te reconstrueren."

"Deze twee kamers waren interessant om mee te werken omdat het twee specimens zijn uit de geschiedenis en de ontwikkeling van de democratie binnen Europa, het nationalisme, conservatisme, en zo meer. Het gaat over heerschappij en alles wat erbij komt kijken. Op het behang heb ik sculpturen aangebracht in de vorm van kogellagers, die verwijzen naar de metaal- en wapenindustrie."

Politics meets poetics?

Bosmans: "Het is boeiend om te zien hoe decoratie een politieke ondertoon krijgt. In het politieke taalgebruik leeft dat trouwens nog altijd voort. Ze hebben Margaret Thatcher ooit beschuldigd van een Star Chamber heringevoerd te hebben omdat zij budget meetings had achter gesloten deuren. Er werd gezegd dat ze aan achterkamerpolitiek deed. In Engeland is het nog steeds bon ton om daarover te spreken, hoewel het al afgeschaft is sinds het midden van de 17de eeuw."

"Zelf wilde ik daar nog een extra noot aan toevoegen. Onlangs was ik een artikel tegengekomen waarin stond dat pinguïns, gieren en ooievaars een erg onderontwikkelde syrinx hebben. Een ooievaar heeft eigenlijk geen stembanden. Dat vond ik zo schoon en interessant: een vogel die niet kan spreken. Daarmee dat ze hun keel openzetten en klepperen met hun snavel. Ik heb een schedel gekocht van een ooievaar en aan Gert Aertsen gevraagd om er een machientje onder te plaatsen waardoor het gaat klepperen. De klepperende vogel die niet kan spreken: dat vond ik binnen de context van die kamer wel iets zeggen over inspraak (lacht)."

Pieter VERMEULEN

Fotogalerij

Praktische Info

Future Generation Art Prize, tot 7 april in PinchukArtCentre te Kiev, futuregenerationartprize.org

Keywords