Michelangelo Pistoletto en ‘Rebirth-day’

Gepubliceerd op: 1 January 2014

Overal ter wereld worden ter gelegenheid van de Rebirth-day krachtige initiatieven, performances en installaties opgezet. Michelangelo Pistoletto koos 21 december uit - 21.12.2012 -, de dag van de winterwende en volgens sommige bovennatuurlijke voorspellingen ook de dag waarop de wereld zal vergaan. Volgens Pistoletto echter moet de Rebirth-day ons stuwen in de richting van ‘een evolutionaire sprong die de menselijke intelligentie in staat stelt om in harmonie met de intelligentie van de natuur te leven.'
De Hortahal van het Paleis voor Schone Kunsten wordt het hart van een wereldwijd artistiek netwerk: Pistoletto's eerste grote oeuvre, ‘Metrocubo d'infinito' uit 1966, staat centraal opgesteld in zijn installatie ‘Multiconfessionele en seculiere bezinningsplaats'. De installatie toont de belangrijkste godsdiensten en hun symbolen, en wijdt daarnaast ook een ruimte aan het seculiere gedachtegoed.
Pistoletto's artistieke zoektocht evolueerde op ongeveer veertig jaar tijd van de ‘Metrocubo d'infinito' naar ‘Il Nuovo Segno d'Infinito' of ‘Il simbolo del Terzo Paradiso', waarvan de kunstenaar in 2003 een eerste tekening maakte.' Il simbolo del Terzo Paradiso' is een herwerking van het wiskundig symbool voor het oneindige: tussen de twee cirkels voegt hij een derde cirkel toe, die het derde paradijs uitbeeldt. Dat het nieuwe symbool voor het oneindige samenvalt met de basisprincipes van de Rebirth-day, illustreert de kunstenaar in een videofilm die eveneens in de Hortahal wordt vertoond.

KEYWORDS

Geen keywords beschikbaar.