Trigger: Aurélien Froment

Gepubliceerd op: 22 February 2018

In deze rubriek laten we een kunstenaar aan het woord over het werk waar die mee bezig is of juist af heeft. Aurélien Froment gaat geregeld aan de haal met bestaande geschiedenissen. Nu werpt hij een licht op het vermaarde Wandtapijt van de Apocalyps.

Christine VUEGEN

“Het 14de-eeuwse wandtapijt van de Apocalyps is geëxposeerd in het kasteel van Angers in Frankrijk. Ik heb het ettelijke keren gezien, want Angers is mijn geboortestad. Op een dag stond ik ernaar te kijken en ik dacht: het zou toch opwindend zijn om daar iets mee te doen. Het wandtapijt visualiseert de tekst van de Apocalyps, de Openbaring van Johannes. In een heleboel opzichten is het een uniek object. Het is, voor zover geweten, het grootste wandtapijt ter wereld. Het is 450 m2, werkelijk gigantisch. De lengte is 100 meter en er zijn 73 taferelen, verdeeld over twee niveaus. Waarom het werd gerealiseerd, is nog altijd onduidelijk. Het is een vrij fascinerende geschiedenis. Maar wat me er vooral in aantrok, is de relatie tussen beeld en woord.”

“Wat je ziet in de fotoreeks zijn details van het wandtapijt, die door mij zijn verlicht. Het zijn voorstellingen van de spraak. (...)"

Fotogalerij

Praktische Info

Aurélien Froment, ‘Même rayé à mort, un simple rectangle’ tot 17 maart in Galerie Meessen De Clercq, Abdijstraat 2a, Brussel. Open di-za van 11-18 u. www.meessendeclercq.be

Keywords