Vooraf H ART #142

Gepubliceerd op: 4 June 2015

Lili Dujourie is één van onze grootste kunstenaressen, maar bij het grote publiek is ze schier onbekend. Dat ligt deels aan haar zelf: ze is bescheiden en niet uit op media-aandacht, ze komt niet in talk shows of in de ‘boekskes’. Nochtans had ze veel bekender kunnen zijn, want ei zo na was twee jaar terug niet Berlinde De Bruyckere, maar zij geselecteerd voor het Belgische paviljoen in de Biënnale van Venetië. Maar toenmalig minister van cultuur Joke Schauvliege besliste er anders over. Het feit dat Dujourie ook wat Franstalig bloed in de aderen heeft speelde natuurlijk geen enkele rol.

Nu heeft ze een dubbeltentoonstelling, in S.M.A.K Gent én Mu.ZEE Oostende, terwijl nochtans eerst te horen was dat ze een grote solo kreeg in het M HKA Antwerpen. Nadien was er zelfs sprake van dat ze in de drie musea aanwezig zou zijn, maar een en ander liep mis: tussen de ego’s van de drie directeuren Phillip Van den Bossche (Mu.ZEE), Philippe Van Cauteren (S.M.A.K.) en Bart De Baere (M HKA) heeft het nooit echt geklikt, dat weet iedereen in het kunstwereldje. En toen in een artikel in H ART nr. 135 uit de mond van Phillip Van den Bossche te lezen was dat Dujourie zou tentoonstellen in S.M.A.K. en Mu.ZEE, en dus niet in het M HKA, werd er even keihard met de deuren geslagen aan de Antwerpse Leuvenstraat. Waarna een loden stilte viel. Benieuwd hoe dit verder zal evolueren, want er is immers ook de overheidsorganisatie Contemporary Art Heritage Flanders of CAHF, waarin naast de drie genoemde directeuren ook nog Sara Weyns van het Middelheimmuseum zit en die tot een eendrachtige samenwerking en internationale promotie van de hedendaagse kunst in Vlaanderen en daarbuiten moet leiden.

Maar niet getreurd, de grote Dujourie-show is er eindelijk gekomen, daar kunnen we maar blij mee zijn, de H ART-cover is dubbel en dik verdiend. We hebben ook veel aandacht voor de Biënnale van Venetië. Traditiegetrouw smeren we de recensies en beschouwingen uit over twee nummers, maar het had in deze uitgave al meer kunnen zijn: de recensie van de grote centrale tentoonstelling ‘All the World’s Futures’, met Okwui Enwezor als curator, is wegens ziekte van de auteur jammer genoeg niet tijdig klaar geraakt. Hopelijk komt een en ander in orde voor volgend nummer.

En ten slotte: de zomer is aangebroken, tijd om te wandelen en te fietsen. Als u ook kunstliefhebber bent, en daar gaan we van uit, kan u gaan wandelen op de Triënnale in Brugge, of fietsen in de tentoonstellingsroutes PASS in de Vlaamse Ardennen of ART FORT in de Antwerpse fortengordel.

Kortom, het is weer razend druk in beeldende kunstenland.

Marc RUYTERS