Vooraf H ART #184

Gepubliceerd op: 20 September 2018

Na een rustgevende vakantie en de vuurdoop begin september van de Open Studio’s en de galerie-openingen in Antwerpen en het steeds uitdijende Brussels Gallery Weekend, zijn we terug met een gloednieuwe H ART. In dit nummer knopen we opnieuw aan met de traditie van de artist pages. Maar in tegenstelling tot vroeger gaan we de opdrachten meer ‘curaten’ en kunstenaars uitnodigen om ‘site specific’ ingrepen uit te voeren, interventies die spelen met het format en de parameters van dit magazine – dat nu eenmaal anders is dan een catalogus of tentoonstellingsruimte. Voor dit eerste nummer vroegen we Emmanuelle Quertain, van wie momenteel de tentoonstelling ‘Authentic Chinese Objects’ te zien is in Gevaertsdreef.01 in Oudenaarde, om speciaal voor ons een nieuw werk te maken. Dat vindt u, als u wat zoekt, verder in dit nummer. We zijn zeer blij met haar bijdrage en kijken al uit naar die van de volgende kunstenaars.

Nieuw is ook de rubriek ‘De Nieuwe Lichting’. Daarvoor laten we telkens een (jonge) curator aan het woord die een kunstenaar naar keuze mag voorstellen. We hopen u zo een mooie portretgalerij te kunnen aanbieden van opkomende kunstenaars én curatoren die sommigen van ons misschien nog niet kenden. Evelyn Simons, die al eerder bijdragen voor dit blad schreef, mag de spits afbijten en is een sauna in een omgebouwde gezinswagen van David Bernstein ingekropen. Hoe dat is afgelopen kan u lezen op pagina 27.

In dit nummer kan u ook meer essays lezen dan gewoonlijk –ook daar willen we in de toekomst meer aandacht aan besteden. Peter Swinnen schreef een boeiende tekst over Réne Heyvaert, terwijl Frank Lubbers zijn ongezouten mening geeft over het meer recente werk van René Daniëls. De dichteres Yella Arnouts trok dan weer speciaal naar The Philadelphia Museum of Art om te gluren naar de mysterieuze installatie ‘Etant donnés’ van Marcel Duchamp, die net vijftig jaar geleden overleed.

Colette Dubois kroop in haar pen rond de controverse over de keuze van Harald Thys & Jos De Gruyter om, in naam van de Franstalige Gemeenschap, België te vertegenwoordigen op de volgende Biënnale van Venetië. Het feit dat Harald & Jos in Brussel woonachtige Vlamingen zijn, is bij een aantal mensen in de sector in het verkeerde keelgat geschoten, zoals blijkt uit een brief die in De Morgen en La Libre Belgique verscheen – en die overigens nogal wat ondertekenaars telde die hun project niet weerhouden zagen, maar dat louter terzijde … Het communautaire hokjes-denken overstijgen blijkt jammer genoeg nog steeds moeilijk in dit land, ook al is het een feit dat kunstenaars in Wallonië effectief veel te weinig kansen en middelen krijgen. Het essay van Colette kan u lezen …in het Frans. En dat in een blad dat in het Vlaamse Antwerpen gevestigd is. On aura tout vu!

Anne-Marie POELS

Sam STEVERLYNCK

Praktische Info

Geen praktische info beschikbaar.

Keywords

Geen keywords beschikbaar.